reklama

Ako ma drsný sever pohode naučil

Keď som prechádzal z nórskeho Narviku smerom do Fínska, zastavil som sa na pol ceste v švédskom mestečku Kiruna. Ráno som sa prebral na to, že ma niekto hladí po vlasoch. Takéto prebudenie sa je samozrejme veľmi príjemná vec, avšak ak cestujete sami po svete, je to dosť neočakávané. Možno majú Švédi nejakým spôsobom zakódovanú prirodzenú milotu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Krása "nevľúdneho" Severu
Krása "nevľúdneho" Severu (zdroj: Robert Dyda)

Po vlasoch ma hľadila šéfka hostela, kde som prespával, aby mi tak dala najavo, že je čas sa prebrať a na niekoľko hodín hostel opustiť, aby ho dali do poriadku.

Samotné mesto nie je príliš zaujímavé. Je to doslova a do písmena industriálne mesto banského charakteru. Hlavnou atrakciou je budova radnice s netradičnou vežou, ktorá v 60-tych rokoch vyhrala nejakú cenu za architektúru. A potom ešte súsošie štyroch robotníkov s koľajnicou na pleci na miestnej stanici.

Nuž ale pravidlá sú pravidlá a tak sa treba vybrať do mesta. Po chvíli človek zistí, že z jedného konca mesta na druhý to trvá 15 minút, čo nie je veľká perspektíva ani pre turistu nieto pre domácich. Príjemné je ale to, že každé takéto mestečko má kaviareň či skôr jedáleň a tam si za par korún človek môže pri káve a koláči posedieť aj celé hodiny. Tak som sa tam usadil, nasadil sluchátka na uši a vytiahol prvý diel dejín filozofie napísanej filozofom samoukom Egonom Bondym. A vtedy nastal ten magický okamih, kedy sa zmyje všetká prípadná nevľúdnosť miesta a absurdnosť situácie.

Káva a koláč voňali a do sluchátok mi Simply Red pomalým rytmom spievali ich hit: „If you don't know me by now, you will never never never know me…." Pohľad mi skĺzol na stôl, kde ako podnos pod táckami bola reklama firmy Gevalia. Obrovská záocenská loď kotví pri maličkom ostrovčeku, akých sú pri Švédsku tisíce. Na ostrovčeku je domček. V domčeku sa svieti a vyžaruje z neho hrejivý pokoj aj keď je malilinký.

A vtedy som pochopil, že nezáleží na veľkosti a honosnosti miesta, ale na pohode, ktorú si dokáže človek okolo seba vytvoriť.

Róbert Dyda

Róbert Dyda

Bloger 
  • Počet článkov:  65
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu